onsdag 18 april 2012

Heldag med Andlig spis och konstutställning på köpet.



Vad gör man när man blir justerad pga dåliga höfter?
Jo, istället för att sitta och glo på tv börjar man måla tavlor.
Med längtan efter varmkorv och tårta, som man inte bara kan traska iväg och köpa själv  när man har svårt att gå.
Giraffer som fiskar men som själv inte äter fisk.
Kossor som gillar limpmackor med prickikorv men som inte gillar varmkorv.
Sköna sjöjungfrur och en och annan sjökossa.
Näsgetter.
Som konstnären själv säger det är bara din egen fantasi som sätter stopp för vad för tokigheter man kan måla.
Tokigheter som man blir glada av.

Här har ni konstnären själv i egen hög person. Johan m. Skägget Holmlund.

"Somliga målar sin ångest, och rädsla, medan jag målar den sol som nästan alltid lyser o värmer i mitt hjärta. Om jag med med mina smått galna bilder kan locka fram ett leende så är mycket vunnet!"

Hans tokroliga verk finns att beskåda i Martasalen i Umeå Stads kyrka under hela april månad.

Denna häftiga konstutställning fick jag och min kompisa L. på köpet, när vi närvarade vid nattvardsgudstjänsten i Stadskyrkan i Umeå i söndags.
Och det var en lika häftig predikan. En väldigt personlig sådan. Känner ju prästen ifråga också så det var därför vi gick dit.
 Om att känna skam och att ändra på det.
Att våga ställa sig upp och säga, nej, jag håller inte med.
Utan att känna skam för att man är annorlunda. Eller tycker annorlunda.

Och.
 Att man ska tydligen inte säga att man gillar att jobba med människor när man ska intervjuas inför antagningen för att bli präst?!?

Mycke´ Kärlek till er allihop!


Amen.

~ L



1 kommentar:

  1. HOPPLA! HOPPLA! så roligt att få komma med här, det var oväntat! Alla märkligheter - sanningar som jag målar behöver sin åskådare, först då skapas meningen med - de ystra kossorna, feta små hästarna o den deprimerade måsen...
    På Umeås Kulturnatta finns jag bl.a på Folkets Hus med en 60 år gamal barnvagn utsmyckad med slipsar o full av allskönskonst! Vi kanske möts i ett nytt Konstmöte!

    SvaraRadera