måndag 23 april 2012

Var ska det sluta?

Hade inte tänkt se nåt av den där nya serien som börjat visas på svt.
 Om dagens skönhetsideal och allt som blir runtomkring. För jag visste att jag skulle bli
Upprörd. Arg. Ledsen.
 Att det dom skulle visa var något jag redan visste.
 Men likt förbannat var jag tvungen att tjuvkika.
Och jag blev mycket riktigt
Upprörd.
Arg.
Ledsen.
Så Ledsen att jag började Gråta.

Av förtvivlan över hur en del av dagens unga tjejer gör en massa ingrepp på sin kropp, innan dom ens har växt färdigt. Att de gör det är ingen enkel ekvation.
Det finns tonvis med anledningar till Varför.

Att många med dålig självkänsla klankar ner på andra för att bekräfta sig själva. Att skriva på nån tjejs facebooks sida att hon är en fet kossa, har skitfult hår och/ eller andra elaka tillmälen som kan tänkas ut.

Har en väninna vars döttrar som går i lågstadiet redan börjat prata om när dom ska börja raka sig under armarna.

Varifrån har det kommit?
Hur får man slut på det?
Varför är det så djävla svårt för folk att få arslet ur och börjar göra nåt åt det?

En tjej berättar för sin f.d svärmor att hon funderar på att göra ingrepp på sina blygdläppar för att det är sånt man gör nuförtiden.
 För att man ska se ut som en bebissnipa där nere.

?!?!?!?!!!!!!!!!!!????!!

Jajjemän.
Du läste rätt.
Att hon har hört och läst att  man ska se ut som en bebis där nere.
Och att om man nu inte tycker om hur man ser ut därnere kan man ju lika gärna skära bort det.

Just det.
 Skära bort är ordet hon använder!

Tack och lovom för den sunda fd. svärmodern som ger henne det motstånd och de argument hon behöver för att hon ska förstå hur tokigt det hela låter.
Mera såna förståndiga kvinns!!

Sen den där slemmige plastikkirurgen som intervjuas skulle jag ju vilja fråga om han skulle göra sådana ingrepp på sina egna döttrar.
Eller frun.
 Att han inte skulle vilja ligga om frun inte gör om sig därnere.

Och det är nu jag börjar Gråta.
För att här försöker folk att kämpa för att könsstympning av kvinnor i tredje världen ska upphöra, pga av allt jävla lidande det medför,
och så börjar unga kvinnor i västvärlden betala för att få göra det i tron att det skulle bättra på självkänslan.
Att de blir mera attraktiva då.

Vi i väst är så duktiga på att påpeka på hur förtryckta tjejer är som måste bära slöja och dölja sig och det ena med det andra.
Men det är inte ett dugg bättre på hinsidan.
Den där pressen att du måste göra si och så och se ut si och så för att annars så duger du inte.


Jag har gått och funderat hela helgen på det där jag såg och jag kände att jag var tvungen att lugna ner mig innan jag skrev nåt för jag blev så förtvivlat förbannad och ledsen över att unga tjejer - och även äldre kvinnor hela tiden måste göra ingrepp i tron att man blir älskad mer.

För annars blir Du inte Älskad Mer.
Att Du inte Duger.
Som Du Är.

Den där förnuftiga fd. svärmodern frågar till slut tjejen:

Och när du gjort det där ingreppet:
Vad ska du göra då?
När tar det stopp?
Var ska det sluta?

Med detta sagt vill jag "ge" er denna fina video som är lika aktuell nu som när den kom 1999.


För Du Duger.
Som Du Är.

Den som säger något annat kan dra..........

Kärlek i massor!


~ L






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar