fredag 5 december 2014

Inlandet runt på 3 dagar.

I söndags var det dags för ännu en stor tilldragelse.
 Min systerysters äldste son skulle döpa sitt senaste ättelägg. Nämligen Calle Nicolaus.
Resan dit blev något dramatisk då bussen jag skulle åka med pajade och vi kom oss inte längre än till NUS, där vi fick kliv av för att vänta på en ny buss. En timme senare var vi äntligen på väg och resten av resan gick friktionsfritt.

 Jag glömde tyvärr ta med kameran till själva dopet, men lille Calle Nicolaus sov sig igenom större delen av ceremonin.
 Och äntligen fick jag träffa lilla Emelia som är dotter till min systerson Thomas. Hon är väldigt lik sin far i ansiktsuttrycken som han hade när han var liten. Helt otroligt vad tiden går.... Tyckte inte det var så längesen jag gick och bar på hennes pappa....
 Här har vi hela barnaskaran, inklusive 2 kusiner i full fart med att sjunga luciasånger. När de blir tonåringar allihop ska jag visa dem videon jag tog =)
 Emelias mamma hade gjort en så snygg tatuering med kurbits-motiv.
Efter dopet så åkte vi över Burträsk för att lämna lite möbler som Thomas och hans sambo Karin skulle få nu när de flyttat till en större lägenhet. Sen bar det av till Malå till systeryster.
 Hon och hennes man har flyttat en bit utanför Malå till ett supermysigt ställe som verkligen kändes så där juligt som jag tycker julen ska vara.
 Gammal ladugård som synes. Gick husesyn med systeryster.
Det fanns både stall och fähus.
 Vacker utsikt.
 Jag lyckades få till en vacker bild en frost-stjärna eller vad man nu ska kalla den. Helt fascinerande i alla fall att ingen stjärna är den andra lik!
 På tomten står en gammal bagarstuga som även användes som sommarbostad förr i världen.

 När man kikar ut genom fönstret så väntar man nästa på att den där Victor Rydbergska gårdsstomten ska dyka upp med en lykta i handen.
 I väntan på den riktiga tomten får ni hålla till godo med Gargnäs kyrkokör!

Falalalala, la, la, la, la!

~ L.

1 kommentar:

  1. Så ljuvligt inlägg du skapat med så talande och vackra bilder till
    GOD JUL..du fantastiska ordkonstnär som med värme i hjärta och klarhet i blick ..förmedlar dina ord KRAM

    SvaraRadera