onsdag 24 juni 2015

Kärlekens är dödens motsats.

För ett par år sedan fick jag en bok i födelsedagspresent av min fina vän Louise.
Den har legat i min bokhylla sen dess utan att bli läst. 
Jag har flera gånger tänkt att börja, men sen har jag ändrat mig och börjat läsa något annat.
Nu när jag haltar omkring hemma och i brist på andra böcker fick jag ändan ur. 

Det är en av de vackraste och smärtsammaste kärlekshistorier jag läst. Skriven av Roberto Saviano - mest känd för sin bok Gomorra (som jag inte heller har läst).

I alla fall, en ung italiensk flicka vars pojkvän, i arbetslöshetens Italien, tar värvning för att de ska ha råd att gifta sig, åker till Afghanistan och tyvärr sprängd i luften.

Hur hanterar man en sådan sorg? 
När man står där på tröskeln till livet och allt ska vara så ljust och vackert och glatt?
Och istället sitter där med bröllopsinbjudningarna som du aldrig får skicka ut.

Gör inte som jag och vänta flera år med att läsa den. 

Tack Fina Louise för att du gav mig denna berättelse!

~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar