söndag 1 november 2015

Vad gjorde du under kriget?

Alla som läser Aftonbladet har säkerligen ögnat igenom några av hans skildringar från olika oroligheter runt om i världen men inte lagt hans namn på minnet direkt. Även jag.
Sen 
när jag röjde i mina bokhyllor härom veckan och "hittade" denna bok (som någon vänlig själ gett mig för längesen och som jag stoppat in bland alla andra böcker och glömt bort), tänkte jag att det var dags att läsa den. 

Att sitta på balkongen  med en kopp kaffe i den sköna höstsolen med fågelkvitter och lövprassel som enda bakgrundsljud och läsa om alla dessa människor och platser som vi alla läst om på första sidan av kvällstidningarna kändes lite surrealistiskt. 
Massakern på Himmelska fridens torag, kriget i forna Jugoslavien,
 Iraks invasion av Kuwait, Albanien, Afghanistan m.fl.

Jag bor i ett land som inte varit i krig på över 200 år.  
Även om det finns en del knasgökar som skulle vilja skapa oreda, är det ingen risk att någon kuppar in sig och utropar vårt land till en diktatur och /eller får för sig att vi ska börja rensa ut folk som inte är som dom själva. 
Och jag kan säga vad jag tycker utan att jag blir hämtad mitt i natten
och ingen skulle veta vars jag tagit vägen. Eller att min familj skulle straffas för det jag sagt eller gjort för att kämpa för frihet.

Jag fattar aldrig hur folk orkar hata och lägger sån energi på att förtrycka andra bara för att de själva ska vara högsta hönset. Att vara så girig på makt så att man är beredd på att gå över lik. 

I alla fall, 
så tycker jag att alla borde ta sig en kaffetår (eller om du föredrar te) och sätta sig ner och läsa denna högst aktuella bok. 

Som är berättelser om människorna bakom alla de där rubrikerna. Som har/hade drömmar och hopp om en bättre framtid. Precis som Jag. Och Du. 

~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar