måndag 23 juli 2012

Katedralen vid havet.

För ett par månader sedan fick jag en pocketbok som tack av min kompis E. för att jag tipsat henne (jag tackar tillbaks för boken)  om två fantastiska böcker (Vindens skugga & Ängelns lek) som utspelar sig under 1920 och - 30-talets Barcelona.
Ett Barcelona som inte bara är vackert utan i en tid av fascism och svarta tider.

Boken jag fick utspelar sig också i Barcelona - fast 600 år tidigare.
En liten gosse vid namn Arnau som växer upp i Barcelona efter att ha flytt med sin farsa Bernau efter att denne retat upp nån sur adelssnubbe på vischan.
 Och inte var det roligare förr kan jag säga.

 Livegna bönder.
Taskiga adelsmän med dåliga sedvänjor.
Pest.
Inkvisationen.
Tortyr.
Krig till höger och vänster.
Slavhandel.
Judeförföljeljse.
Ett evigt bärande av storstenar.

Och det ska jag säga.

Det är intriger värre än Dallas och Dynasty tillsammans.
Kondomer i läder.
En del snusk såklart.
Missnöjda fruar som inte får ligga anmäler maken till kyrkan för synd då denne inte uppfyller sina äktenskapliga plikter ( har ni hört på den?!).
Fruar som prasslar med nån annan än sin sure gamle gubbe blir inlåsta i ett litet hus med ett litet fönster livet ut. Helt ok enligt kungen bara gubben inte slår ihjäl frugan.
Och om nån adelssnubbe rövar bort nån brutta och våldtar henne så kan han slippa straff om han erbjuder sig att gifta med den stackars tösen.

Ja kära värld.

Allt detta under byggandet av Katedralen Santa del Mar.

Visst låter det spännande?

Det var det.

Så läs den.

Finns i en pockethandel nära dig.

~ L.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar