tisdag 12 augusti 2014

Manuskriptet från Accra.

Tog väldigt lång tid för mig att läsa färdigt den här boken. 

Har kämpat med att försöka läsa en stund innan jag somnar, med resultatet att jag nästan somnar efter ett par rader. 

Varför?

Det börjar ändå ganska bra;
Det är år 1099 i Jerusalem och korsfararna hänger låset. Natten innan (eller nåt sånt) det är dags för den stora sammandrabbningen samlar  en kopter  ett gäng människor med olika religiösa inriktningar på ett av torgen. De får alla ställa frågor till kopter´n, som naturligtvis har kloka svar på allt....

MEN
 (som Mr Tony Irving brukar säga), 
 
 till råga på allt vill kopter´n att de församlade ska gå hem och skriva ner det han sagt för att man ska lämna efter sig dessa klokheter till framtiden.
 
Känns onekligen lite surrealistiskt att de samlade människorna skulle gå hem och sätta sig och skriva något när det står ett krig för dörren?!
 
Nu fanns det väl ett och annat sandkorn i denna berättelse som var av intresse, men på det hela tycker jag att herr Coelho gjort det enkelt för sig med denna bok. Känns lite "on-the-safe-side".
 
 Han kan Mycket Bättre än Så Här. 
 
Tycker Jag I Alla Fall.
 
 
~ L.


 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar