måndag 27 oktober 2014

Det verkliga priset betalar inte vi.

Fastnar framför Skavlan i helgen när han har besök av den berömda blondinen från Baywatch, som faktiskt inte är så jävla korkad som folk gärna vill tro. Och hon kan verkligen tala för sin sak.
 Om djuren. Respekt!

Men när jag hör Doktor Denis Mukwege berätta om vilket jobb han gör för att rädda kvinnor och barn som utsätts för det mest djävulska saker och han har förståndet i behåll. 
 Jag sitter där framför min teve och känner fredagsmyset fastnar i halsen när gråten börjar komma.
Och jag känner  här i min trygga lilla hörna av Norrland att min ofärdighet och smärta  inte ens är  fjärt i rymden jämfört med vad dessa människor går igenom. 
Sådana  här gånger undrar jag var den där "allsmäktige Guden" håller hus. Det står ju i bibeln att det du gör mot ett barn gör du mot Mig (Gud alltså). 

Jaha, 

och hur länge ska de får hålla på som de gör?
 Dessa monster som gör detta mot barn och kvinnor. 
Utan att någon ger dem på käften.
 Att Gud ger dem på käften. 
ORDENTLIGT PÅ KÄFTEN!?!?!?!

Nu tror jag ju att den är s.k "allsmäktige Guden" inte finns och någonsin tänker ge nån på käften för hur de behandlar andra människor. 
Jag hade gärna gjort det om jag nu hade en chans, men en  halvlytt, medelålders fjällkäring knappast har något att sätta emot de krafter som står bakom det som händer därborta.

 Men,
 Jag, Du, Vi,

kan faktiskt göra något. 

Vi kan börja tänka utanför vårt lilla trygga hörn av världen och ställa krav på tillverkare av mobiltelefoner. 
För det är faktiskt det det här handlar om. 
Priset som dessa kvinnor, barn och familjer får betala för vi ska ha en sån där flashig smartmobil...... 




~ L.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar