tisdag 21 oktober 2014

Terapigöra.

Som tidigare skriftats om är jag hemmavarande p.g.a att mitt bäcken, höger höft och knä efter nio års tjurskallighet sagt stopp. Och i väntan på att få kolla upp vad det hela är frågan om, och samtidigt vila ovanstående så är det mest ligga/sitta på sofflocket och läsa/kolla TV (trevliga serier som ELLEN och så Home Sweet Holiday Home som får mig att vilja ta mitt pick å pack och dra till den där halvdimmiga ön som mina förfäder en gång för längelängelängelängesedan härjade på). Men emellanåt måste man ju vara uppe och röra på sig litegranna och då det inte är något fel på mina händer och armar så försöker jag mig på lite nya saker som jag inte gjort förut. 

Min kompis Jane köpte mig en kruskavel när hon en liten utflykt till Jämtlands län
 innan hon flyttade till Lule. Så nu har jag invigt den och bakat mitt eget knäckebröd - vilket inte alls var så svårt. Kan ju inte påstå att det blev rektangulära bitar när det var klart, men det blev jättegott!


Jag använde det jag hade hemma. Vetemjöl, rågsikt, lite brödsirap, linfrön och solrosfrön. Kollade en hel del på nätet efter recept, men det enda jag behövde veta var hur länge det skulle gräddas och gradantal. Resten gjorde jag efter eget huvud.  Det är bara fantasin som sätter stopp!
Har bakat en hel del tunnbröd i mina dagar också, det var till bra hjälp, 
då degen ska kavlas väldigt tunn.

Att knåda en deg för hand är rena terapigöra.  Rekommenderar att prova! 

Lycka Till!

~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar