måndag 17 november 2014

Flera nyanser i grått.



Nu är det drygt en och en halv månad kvar till jul. 
Vädret utanför mitt fönster är allt annat än det på bilden.
Nä, där är det grå, gråare, grått.

 tv har man redan börjat lite smått med all den där hysteriska som-ska-verka-så-himla-käck-julreklamen, värre
lär det bli - eller mer stressframkallande skulle jag vilja säga.
Ord som revolutionerande produkter, rädda julen med nya möbler (jag har då inte köpt några nya möbler de senaste jularna och julen den kom och gick som vanligt ändå), ibland
 önskar  jag att det skulle finnas ett alternativ i de reklambaserade TV-kanalerna, att jag fick betala lite mer i TV avgift och slippa
 All Skitreklam. Som oftast kommer mitt i när det är som mest spännande.

Jag håller med den där människan som skrev en insändare i en tidning jag inte kommer ihåg namnet på, att Låt Det Vara Höst När Det Är Höst och börja inte prata julskyltning och julklappar
i september -oktober.
 Att vi Hela Tiden ska ligga Före. Istället för att vara Nu. 

Och det är inte bara på TV det börjar märkas att det är den tid på året då folk spenderar miljarrrder (som dom inte hara) på allsköns rat. Det börjar så smått dimpa ner "små" broschyrer späckade med tips på saker man kan köpa som man inte behöver och varje kanal  kommer snart att dra igång sina alldeles egna tips för julegotter som man "behöver" på julbordet.
 Allt prat om att julen ska vara så (förbannat) mysig.

Missförstå mig rätt. Jag är ingen Grinchen. Jag Tycker Om Julen.

Jag gillar att ge bort julklappar.
 Det blir inga dyra grejor, däremot väldigt personligt (och nej, det blir inga tavlor som folk hellre vill elda upp istället för att hänga på väggen - eller käcka tröjor med renar på).
 Jag tycker om att göra julkort och skicka.
 Jag tycker om att få julkort och julklappar, men det ska vara personligt.

 Men det jag vill ha mest av allt vid juletid är,
 att det ska var SNÖ ute.
Och att folk inte behöver ensamma.

Att små mirakel sker.

Och att livet inte bara är nyanser i grått. 





~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar