lördag 2 april 2011

Ät. Be. Älska.

Så skulle den ha hetat på svenska om ingen omständlig översättare fick för sig att göra det så pretentiöst bla bla bla. För den engelska titeln passar rakt mycket bättre än Lyckan kärleken och meningen med livet. Vad är det med en del av dessa som ska översätta utländska titlar och göra egna skittolkningar?!?!   Likadant med filmer. Nej fy fabelen säger jag bara.

Så.

Nu till boken som jag läste ut för ungefär 2 timmar sedan. Som blev en sån succé med över 10 miljoner sålda böcker och så naturligtvis en likaledes av många sedd film.
Allt börjar med att Elizabeth ligger på badrumsgolvet mittinatten och stortjuter för att hon är så olycklig så hon kan gå i bitar. Trots att hon är gift och bor fint och är rik på både pengar och vänner. Och här vet ju alla som hört talas om denna bok att hon ger sig iväg på en långresa för att hitta sig själv och vägen till sitt andliga inre.

Tyckte att boken började lite barnsligt och var så där typiskt amerikanskt kliché skrivet, men sen började hända grejor och jag måste säga att jag lade ifrån mig den med ett leende. Det har tagit lite tid att läsa den (ungefär 1 vecka), för det händer så mycket så man vill dela upp hennes 3 landsvistelser för att hinna smälta alla intryck man får.

Den är väldigt personlig och intim - kanske lite för intim ibland. Nästan på gränsen till tantsnuskromanfasoner - men det kan man leva med.

Ger den en stark 4:a av 5 möjliga. Och det känns bra att ha läst boken innan jag sett filmen, som jag nu får lov att se när det blir tillfälle.

Men nu så blir det att kasta sig över min fina reabok från museét: Om ballerinor och barfotadanserskor i början av förra sekelskiftet i Sverige. 





~ L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar