tisdag 13 augusti 2013

Humleskådning.

Sen i går har jag hittat tre humlor som,  av någon underlig anledning - fått för sig att ta ett dopp i ett av mina små vattenbad.

Senast i dag tack vare att Tjårven satt och spanade så koncentrerat på en av mina blommor. Trots att jag tömde glaset i går för att förhindra att det skulle hända igen så fanns det en liten ynka skvätt vatten i glaset - förmodligen p.g.a nattens skyfall och vem låg inte där och flöt om inte herr/fru humla. 
Tack och lov vid liv. Fick ut den ur glaset och upp på kanten av en av krukorna så den kunde sitta och torka en stund innan den flög iväg på fortsatt pollineringsrunda. 
 
 
Den jag plockade upp igår var lika blöt som en nybadad katt och fick sitta och putsa och torka sig länge och väl innan den till slut till min glädje flög iväg. 
 
Men det var helt fascinerande att titta på den när den satt där och tvättade och torkade sig. 





Förhoppningsvis undviker den fler sådan där badäventyr.
Kanske jag måste sätta upp små varningsskyltar. 

Men Glad blev Jag i alla fall att den flög iväg till slut torr (och ren). 


Hallelujaaa!!


~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar