söndag 4 augusti 2013

Uflykt.

Tack vare fina frk Katarina kunde jag dra iväg norröver på en liten minisemester till frk Jane och göra Boden. Har inte varit i den staden på mången mången år.

Båda dagarna började med regn och grå himmel men på eftermiddagen var det varmt och soligt.

Med frk J. som guide så åkte vi både kors och tvärs på spaning efter en tid som flytt, rättvisemärkt butik ute på vischan (Gunnarsbyn), gammal diversehandel i Överstbyn som numera var loppis & fik, retrocafé och lite konstnärlig bildning på Havremagasinet.


Fantastiskt gott thaikäk (och starkt!) på Arctic Thai & Grill åt vi.
 Tjejen som driver det kan man säga är en riktig askungesaga.

Samt en och en annan ekorre. Som vi inte åt utan såg alltså. Samt en uppochnervänd fågelholk. Undrar vem som bodde där? En fladdermus kanske?

Naturligtvis blev det även en tur upp till utkiken uppe vid Bodens fästning.

Vi letade min hädangångne faster Greta´s sista viloplats, Faster Greta som fram till sin död i fjol bott i Boden i evigheter.
Och eftersom jag nu ändå var i "stan" tyckte jag att det var på sin plats att säga hej. Jag blev så glad när vi äntligen "hittade" henne. Naturligtvis på sista raden vi letade och på kyrkogård nummer 2. Känslosamt då det var min pappas födelsedag och han inte heller finns i livet.
Vi passade på att sitta en stund i den vackra minneslunden som låg lite avskilt bakom en skogsdunge utom synhåll för själva kyrkogården.


Åkte tåg hem - vilket jag inte gjort på säkert 10 år. Billigt, bekvämt och  fort gick det.
Fast det är ju sommar.


Å så fick jag hänga med Tjårvens syrra Tippen. Den lurvige snubben heter Morris.





 
En trevlig utflykt som väckte minnen och med tid för eftertanke i den vackra minneslunden på Skogskyrkogården. Med en porlande liten fontän och fågelsång som enda bakgrundsljud.

Betydligt behagligare än frk Janes förfärliga köksklocka som slog dubbelslag vid varje hel timme hela första natten........


 ~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar