onsdag 21 augusti 2013

Konsten att vara kvinna.

""Man föds inte till kvinna - man blir det", har Simone de Beauvoir sagt. Men det är lättare sagt än gjort.

Under de 22 år som gått sen jag fyllde 13 har jag fått en betydligt ljusare syn på att vara kvinna - det hela började ta sig när jag fixade ett falskt leg, en bärbar dator och en snygg blus - men på många sätt finns det ingen taskigare eller olämpligare present att ge ett barn än östrogen och ett par stora tuttar. Hade jag blivit tillfrågad på förhand hade jag nog bett att få ett presentkort på böcker eller kläder istället.
Just då hade jag (som synes) alldeles för fullt upp med att käbbla med mina syskon, dressera hunden och titta på alla klassiska musikaler på teve för att hinna ägna nån tid åt kvinnoblivandet. Det började jag med först när hypofysen tvingade mig. "

                                                                    Caitlin Moran.



Allt tar sin början på Caitlins 13-års dag, hon väger 80 kg, blir jagad genom en park av några pojkar som kastar grus och skriker öknamn efter henne. Hon har inga vänner, ingen pojkvän och hon delar en 3- rummare med sina 7 syskon och föräldrar i Wolverhampton. Eftersom Caitlins föräldrar är riktig hippies får hon sin utbildning hemma från 11 års ålder. 

Men Caitlin´s intelligens och humor är det sannerligen inget fel på.
 När hon är 15 vinner hon The Obeservers pris som Årets unga reporter. Sen får hon jobb på Melody Maker i London.

Hon har festat med Lady Gaga, intervjuat en hel drös med popartiser  (en del mer knasiga än andra), varit på strippklubbar (med slutsatser som vi alla behöver höra),
 försökt shoppa sig till kvinnlighet (inget lätt göra).

 m.m    m.m    m.m


Allt detta och om Konsten att vara kvinna berättar hon om i denna sköna bok, som innehåller både allvar, humor och ocensurerad ärlighet. Inget för den finkänsliga/e,  fast de borde också läsa den. 

Amen.

~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar