onsdag 25 januari 2012

Liekkas.



Nástegokčasa vuolde
mon ráhkadan luottaid
Guovssahasa sánit
libardit dáivahis

Jaskatvuođa hálddus
mu vuoigŋamat dávistit
Juoga savkala munnje
ahte leat boahtime

Doala mu gieđa
Njávkka mu niera
savkal čáppa sániid
jeđđe litnasit
Leage nu liekkas vai mon in galbmo
Juoiggas vel munnje...



Beneath a starlit sky
I make traces
As signs of the northern light
dance above

In the care of silence
my breathing echoes
Something whispers to me
that you are on your way

Hold my hand
Stroke my cheek
Whisper beautiful words
Comfort me tenderly
Please, be warm so I woun't freeze
Give me also a yoik...

Så vackert eller hur? Liekkas betyder Varm på nordsamiska.

Det var verkligen så jag kände mig, Varm, när jag i fredags var i Saxnäs på en begravning,  av en fantastisk samekvinna vid namn SivOch denna sång av och med Sofia Jannok spelades som avslutning på ceremonin.

Varje gång jag tänker på mina möten med Siv så kommer jag att känna mig Varm.

Och varje gång jag lyssnar på Varm så kommer jag att tänka på Siv.


~ L


 

1 kommentar: