fredag 19 juli 2013

Husragg och hjärngympa med dopp.

En kollega -  som också har semester ringde igår och ville ut på en "raggartur", då hon var less på att vara göralös. Jag gjorde henne till viljes och det blev en tur ut till stadens nybyggda kvarter för att titta på de nya husen. Ganska kul att kolla på faktiskt. En del av husen var i funkisstil och däremellan en och annan lite gammaldags kåk. Lite trista färger dock, mest grått och vitt eller tvärtom. Ett hus såg ut som om någon hade överdoserat gult i målarfärgen och ett annat lite längre ner såg ut som om det hade blivit lite för lite gult. Snarare solblekt. Huga. 
Fast ett hus var i svartbrun timrad fasad med fin lite allmoge röd färg runt fönstren.
Sen tänker jag på vad dessa hus kostar. Säkerligen inte under 2 miljoner. Helt horribelt att lägga så mycke peng på ett hus. Och alla kringkostnader sen. Inget är ju gratis. Nog skulle jag också vilja bo i hus, men då vill jag ha MINST 200 meter till närmsta granne. 
Vilka drömmar har man när man flyttar till ett nytt dyrt hus? Hur många gånger har man inte hört historier om par som har just byggt färdigt och så sjappar den ena parten.
Att låna så mycket pengar till något som är "bara" är material. Liksom när folk köper sprillans nya bilar för ett par hundra tusen. O.s.v.

Hade glömt mobilen och såg när jag kom hem att jag fått ett sms att nybakat go´fika fanns hos en tjejkompis vid namn Karolina att avnjuta vid 19-tiden samma kväll. Eftersom vädret var oregnigt och en cykeltur skulle sitta fint, samt att  jag aldrig varit hos henne tidigare så trampade jag iväg.

Det var längesen jag cyklat den vägen så det var verkligen kul att se hur det har ändrats, samtidigt som en hel del minnen från den tiden jag bodde det området jag passerade på vägen dök upp. Ja gisses va mycket tokigt och roligt man gjorde då. Vissa saker lämpar sig icket för tryck utan passar bäst att förvaras där längst bak i ens minnesbank. 

Väl framme fick jag som utlovat go´fika, träffa en del kompisar till K. och så skulle vi spela spel. Alias. Som det var första gången jag spelade. Det går ut på att försöka beskriva ett ord med synonymer utan att använda gester. På Tid.  Jäklar vilken hjärngympa! Och roligt.
 Fascinerande är också hur folk blir tävlingsinriktade (inklusive undertecknad) och jag kan bara tänka mig hur livat det skulle vara om man intog alkohol i samband med detta spel. 
Var skönt att tänka på att trots att det var veckodag och kvällen var sen innan jag trampade hem, var det  med vetskapen om att det var veckodag och jag hade sovmorgon idag och inga tider att passa. 
~ L.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar