tisdag 6 januari 2015

Allt gick som smort utom såsen.

Nyårsfirandet gick helt i glädjens tecken.

Fördrinken med rabarbersirap, gin, lime och en skvätt kolsyrat vatten i ett glas kantat med lite finhackad, vit kokoschoklad blandat med lite socker, blev dundergod.

Förrätten bidde som vanligt gjord på  . 
Krämig saffranskryddad laxsoppa toppad med lite lime, gräddfil, löjrom och 
en och annan kvist dill på topp.

Varmrätten glömde jag att föreviga; oxfilé i mycket god kryddning, ugnsrostade rotsaker med en hemkörd bearnaisesås -  som tyvärr skar sig till min brors stora frustration, men smaken var det icket någe fel på och jag tröstade honom med att det kunde ha varit värre, som Nobelfest och ett antal fler gäster och en skuren bea.

Desserten var det då inte något att klaga över heller,  mousse strösslad med finhackad mandel och granatäpplekärnor. 

På maten
blev det traditionellt alfapetspelande. 
Sen kom en liten charmig fyrbent herre -  iklädd röd fluga kvällen till ära, på besök tillsammans med sin husse och matte. 

Klockan slog midnatt som den skulle på utsatt tid och 2015 skålades in
 (same procedures as last year)
 med
 rosa skumpa och tomtebloss.

Inga nyårslöften avgavs, men vi skålade för att det skulle bli ett något gladare (och för min del rörligare) 2015 än det året som passerat.

Och vips hade det nya året fyllt  3 1/2 timme  och det var  dags för tant att traska hemåt. Som tur var hade jag inte så långt att gå. Ganska skönt med  en liten promenad. Det var inte mycket folk i farten kan jag säga.

Och när jag väl kommit mig i säng somnade jag ovaggad.

Så på det hele gick allt som smort utom såsen.

Hoppas Du/ Ni/ Hon/ Han/Hen/Den/Det
hade ett gott slut på det gamla och ett härlig start på det nya året

samt

Att det blir ett
Absolut Helt Fantastiskt 2015
för er
 Allesammen!

Amen!

~ L.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar