måndag 5 januari 2015

Expeditionen. Min kärlekshistoria.

Det började med
 ett sommarprat

Sen var jag lika fast som hon som sommarpratade.
Hon blev så fast att hon har forskat om vad som egentligen hände.
Med denna expedition med tre män  i luftballong, som redan från starten började gå åt helvete.
En expedition som med facit i efterhand aldrig skulle ha fått genomföras.
En expedition som fascinerat omvärlden ända sedan den där dagen i juli 1897 när den lyfte från Danskön för att försöka flyga över Nordpolen.

Hon har verkligen gjort sin forskning grundligt och allt detta fantastiska arbete har resulterat i en bok.


Liksom Bea Uusma
skulle jag gärna göra resan till den ogästvänliga Vitön där de
 tre ballongfararna till slut gick sitt ödesdigra öde till mötes.
De tre återfanns endast utav en slump drygt 30 år senare.

Jag kan tänka mig att Nils Gustav Ekholm tackade sin lyckliga stjärna
 för att han hoppade av denna katastrofala ballongfärd,  han var väldigt skeptisk till att ballongen verkligen skulle hålla tätt.
Ack så rätt han hade.

~ L.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar