lördag 31 januari 2015

Hur blir man människa?

I tisdags strålade solen över allt det vita. Det var så gött att "boosta" solsken och "riktig vinter" medans jag väntade på bussen in till stan när jag slutat jobba.  Skulle ha haft kameran med mig, för det är sådana minnesbilder man vill ha en dag som idag då det är allt annat än goväder ute.

Men väderleken spelade nog ingen större roll för de stackare som den 27 januari för 70 år sedan blev befriade ur det helvete som hade kallades  Auschwitz.  Såg senare på tisdagskvällen en dokumentär om två överlevare från Treblinka, Kalman Taigman  och Samuel Willenberg

Hade faktiskt INGEN  aning om HUR djävulskt  hemskt det var i Treblinka.
Av ca 850 000 - 900 000 judar var det endast ca 70 överlevde. Inte på grund av de blev fritagna av allierade, utan för att några av fångarna lyckades göra  uppror och i tumultet lyckades dessa överlevare fly.  Tack vare deras flykt och överlevnad kunde de senare vittna mot de som förestått lägret. För till skillnad från de andra förintelselägren jämnades Treblinka med marken några månader efter upproret och där byggdes en bondgård upp (?!?!?!?!!)
 för att dölja det hemska som skett på platsen.

Författaren Lotta Lundberg skrev om sina upplevelser  efter att hon besökt  Auschwitz i samband med minnesdagen. 

Jag ställer mig samma fråga som hon gör,
hur blir man människa efter att ha upplevt helvetet på jorden?
Utan att förlora vettet fullständigt?

~ L.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar