tisdag 13 januari 2015

Läskande lemonad.

I vanlig ordning gjorde jag tedricka till jul. Vilket varit en tradition i min familj sedan långt innan jag var född (och det var icke igår även om det känns så ibland).

Nu är senaste omgången slut och jag tänkte jag skulle prova en annan mer vårlig variant:

Skala och skiva 2 citroner.
Skala och skiva en 5cm lång bit färsk ingefära.
Koka upp ca 2 l vatten, lägg i citronen och ingefäran.
Låt dra i några minuter innan du häller i 1 dl socker.
När blandningen är ca 37 grader lägger du i 2 små ärtor jäst, rör om ordentligt och låt dra ett dygn.
Häll upp i flaska tillsammans med 5 -6 russin och låt stå i kylen 2-3 dygn. 

Sedan är det bara att läska sig =)

Garanterat svalkande när termometern ute har bytt från -20 till + 20 om sisådär en 5 månader.

Swisch!

~ L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar